Abans de centrar-m'he en la reflexió sobre el meu Entorn Personal d'Aprenentatge, i tot i que no entra per a correcció, vaig pensar que era interessant fer una petita introducció a la Web 2.0.
Durant aquestes últimes setmanes hem treballat el tema 2. Aquest implica dues parts: una primera part on hem aprofundit en la temàtica de la Web 2.0., i una segona part on hem tornat a veure el tema de l’entorn personal d’aprenentatge (PLE), elaborant el nostre propi i fent una reflexió sobre aquest i els canvis que s’han produït des del primer que elaborarem fins a aquest últim. Així doncs, com a producte, aquesta vegada veurem dues entrades d’un mateix tema; una per a cada part.
Durant aquestes últimes setmanes hem treballat el tema 2. Aquest implica dues parts: una primera part on hem aprofundit en la temàtica de la Web 2.0., i una segona part on hem tornat a veure el tema de l’entorn personal d’aprenentatge (PLE), elaborant el nostre propi i fent una reflexió sobre aquest i els canvis que s’han produït des del primer que elaborarem fins a aquest últim. Així doncs, com a producte, aquesta vegada veurem dues entrades d’un mateix tema; una per a cada part.
Tema 2 Primera Part: Web 2.0
El concepte de
Web 2.0. va sorgir per contraposar-se al concepte de Web 1.0. A continuació
deixo un vídeo que ens explicarà quines són les diferències entre aquests dos
tipus de web per poder continuar a partir d’aquí.
Algunes de les
característiques principals de la Web 2.0. són que es poden treballar en xarxa
(sense haver-les de baixar a l’ordinador) i normalment acabaràs compartint i
publicant els productes. Tampoc hem de ser del tot ingenus, ja que la seva
completa llibertat sol ser per les utilitats més bàsiques, aquelles més
professionals ja s’han de pagar, per tant, la web 2.0. no és lliure del tot.
Per Cabero (2009), un dels autors que ens
ha guiat força en aquest bloc del tema, la web ha canviat de forma que ja no és
tant estàtica, i a més, destaca que es tracta també d’una qüestió de comportament, és a dir que té molt a veure amb l’actitud
de col·laborar i compartir.
Dins
de la Web 2.0. no hem d’oblidar mai els Drets
d’Autor i Propietat Intel·lectual; les Llicències. És un aspecte que s’ha
de tenir sempre molt clar. Així ho he
sabut, en el meu cas particular, des de que començarem al primer curs amb l’assignatura
de Bases Didàctiques i Disseny Curricular. Se’ns va destacar molt aquest
aspecte i ho agraeixo perquè trobo que si fem servir aquesta web l’hem de fer
servir bé i respectant sempre les autories. Es tracta d’una forma de buscar l’equilibri
entre que sigui respectat el teu
;
les Llicències. És un aspecte que s’ha de tenir sempre molt clar. Així ho he sabut, en el meu cas
particular, des de que començarem al primer curs amb l’assignatura de Bases
Didàctiques i Disseny Curricular. Se’ns va destacar molt aquest aspecte i ho
agraeixo perquè trobo que si fem servir aquesta web l’hem de fer servir bé i
respectant sempre les autories. Es tracta d’una forma de buscar l’equilibri
entre que sigui respectat el teu treball i
autoria però que pugui ser compartit i tenir la possibilitat que altres
persones se’n beneficiïn. Sobre aquest tema hem vist com Suvires i Galacho(2011) ens donaven les claus.
A
continuació deixo un mapa conceptual que hem fet de forma col·laborativa les
alumnes de quart a l’assignatura i que trobo que fa un recorregut molt clar per
aquest tema de l’educació i web 2.0.
Focalitzant com
sempre un poc més en el tema educatiu, hem de tenir clar que les eines de la
Web 2.0. són molt poderoses per a què cada aprenent/alumne i també els docents
puguin crear. Ara bé, una idea que crec que és molt important tenir en compte
és que l’impacte d’aquesta web depèn molt del professorat, de la metodologia. La
presència de l’ordinador no garanteix pedagogia, metodologia o aprenentatge.
Autors que es
centren més en aquest àmbit són Cristobal Suárez i Siemens. Per Siemens el rol
docent es transforma completament, on actualment té nous papers a complir en
entorns d’aprenentatge en xarxa: amplificar, obrir camins, filtrar, modelar...
Suárez destaca el rol de ‘’l’altre’’ on
actualment no només trobem al professor com agent educatiu sinó als entorns de
xarxa. Entorns on, per a que els aprenentatges siguin significatius, s’ha de
tenir en compte la variable pedagògica (clic
pedagògic). On tot tingui un sentit, un perquè.
Aquí deixo el mapa conceptual d'aquest altre bloc centrat més en la part educativa; Educació 2.0.
D’aquesta primer
part m’agradaria destacar primer de tot que ignorava que previ al concepte de
Web 2.0. havia el de Web 1.0. i que he pogut veure que l’evolució que s’ha fet
ha set molt beneficiosa pels usuaris donat que ara d’alguna manera tenim l’oportunitat
de ser protagonistes del procés i no només usuaris passius.
Reconec també
que el rol del docent és importantíssim a l’hora de guiar i ensenyar als
alumnes a fer un bon ús de la web i de les eines concretes (com ja apuntava a l’entrada del primer tema on
diferenciàvem les diferents dimensions necessàries en l’alfabetització: que no
només era la intrumental sinó també la axiològica, la cognitiva...paràgraf 8). En
nosaltres està també que entenguin la importància del respecte als Drets d’Autoria
i Propietat Intel·lectual, i sobretot que ho facin conscientment perquè entenen
aquesta necessitat i no només perquè així ho han de fer.
A continuació,
en la següent entrada trobareu la segona part del tema 2:
No hay comentarios:
Publicar un comentario